17 de nov. 2010

Àrea verda a les Pedreres: una acció de mobilitat intel.ligent

L'Àrea Verda és el nom que la ciutat de Barcelona ha donat a una acció de mobilitat que consisteix en la regulació integral de l'estacionament. El seu objectiu principal és reduir la congestió del trànsit de la ciutat actuant en l'oferta d'estacionament. La congestió comporta, a més d'importants costos econòmics, socials i ambientals, efectes negatius sobre la qualitat de vida dels residents i empitjora la mobilitat interna als barris.

La regulació de l'estacionament al carrer -a través de reservar tot l'espai d'estacionament, ja sigui per persones amb mobilitat reduïda, càrrega i descàrrega, motos, residents...- és una iniciativa ja provada en altres ciutats i que, a més de dissuadir els moviments amb vehicle privat a les zones centrals, també comporta una fluïdesa més gran del transport públic, una millor ordenació de la via pública, un millor control de la indisciplina i l'erradicació de pràctiques irregulars com la venda de cotxes a la via pública o l'abandonament de vehicles.

Els principals efectes de la implantació de l'Àrea Verda han estat els següents:

- Descongestió del centre de la ciutat, ja que s'hi ha reduït la presència del cotxe i s'han afavorit els desplaçaments amb transport públic.

- Millora de la qualitat ambiental, gràcies a la reducció del nivell de les emissions de fums i sorolls.

- Millora viària a nivell de disciplina d'estacionament i, per tant, de seguretat.

- Ordenació de l'espai públic, facilitant l'aparcament als veïns dins la seva zona de residència.

Vistos els beneficis d'aquesta iniciativa, creiem que valdria la pena valorar la possibilitat d'implantar una regulació semblant a les Pedreres ja que en els darrers anys  la mobilitat interna d'aquest barri s'ha vist seriosament afectada per la construcció d'un hotel, l'ampliació de la UdG, el tancament de dos aparcaments públics - pel servei exclusiu de professorat i personal d'aquesta institució- i l'ampliació de l'escol.la Annexa, tot això sense tenir en compte les necessitats dels residents, el mal estat dels carrers - com fa 50 anys- i la seguretat viària.