7 de maig 2014


Girona preveu crear noves places de zones blaves i verdes al centre de la ciutat

El Pla de la Mobilitat preveu crear també dos nous aparcaments dissuasius a Mas Gri i la sortida Oest de l'autopista

07.05.2014 | 09:51
L'Ajuntament de Girona preveu crear noves places de zona blava i verda al centre de la ciutat, així com dos nous aparcaments dissuasius als afores i tres aparcaments regulats de llarga durada amb tarifes molt baixes per estacionar-hi entre un dia i una setmana. A més, es proposa retornar a lliure l'aparcament del carrer Muralla a tocar de Torre Gironella, actualment reservat a la UdG. Aquestes són, almenys, algunes de les línies mestres contemplades en el primer Pla de Mobilitat de la ciutat, elaborat per l'Ajuntament en col·laboració amb les entitats i que l'equip de govern (CiU) vol portar a aprovació al ple del mes de juny.


L'objectiu del pla, que ha de tenir una vigència de sis anys, és pacificar el trànsit al centre de la ciutat -ja que en aquest moment el 74% de l'espai viari està destinat als vehicles motoritzats- i afavorir el transport públic, vianants i bicicletes. Així doncs, una de les mesures serà reduir les places d'aparcament per tal d'implementar altres tipus de mesures.

Per exemple, es preveuen eliminar les places d'aparcament en zona blava que hi ha actualmenet a la plaça Catalunya, per tal de pacificar l'espai i reduir el trànsit de vehicles que busquen aparcament. En canvi, la previsió és ampliar la zona blava que hi ha al carrer Bonastruc de Porta -sota el viaducte- i substituir les places que actualment són per al programa "aparca i compra" un cop s'hagin assolit els objectiu de dinamització que persegueixen. A més, com que també està previst ampliar les voreres en diversos carrers, es compensaran les places de zona blava que se suprimeixin a l'Eixample en els carrers que no n'hi hagi. Segons el pla, l'objectiu de les zones blaves és afavorir les activitats comercials.Per als barris on hi ha un dèficit d'estacionament per als residents, s'implantaran noves zones verdes, després de l'experiència pilot realitzada a les Pedreres i la zona del Güell. D'aquesta manera, es planteja establir com a zona verda per a veïns del Barri Vell els dos aparcaments situats al carrer de la Muralla i els de la plaça Ferrater Mora, que junts sumen 135 places. A més, també s'estudiarà establir com a zona verda per a residents del Barri Vell i Mercadal l'aparcament de la Copa, concretament al marge del carrer Berenguer Carnicer (220 places). Finalment, també es vol establir com a zona verda cordons d'aparcament en calçada als barris de Santa Eugènia i Sant Narcís.D'altra banda, per tal de propiciar que la gent aparqui als afores i vagi en transport públic al centre de la ciutat, hi ha previst fer dos nous aparcaments dissuasius: un a la rotonda de Mas Gri, de 400 places, per a les persones que vénen del sud, i un altre a Domeny, a la sortida Oest de l'AP-7, que tindria 500 places i donaria servei a les persones que arriben a la ciutat des del nord. En ambdós casos, els aparcaments anirien acompanyats per un reforç d'autobús, de manera que el temps de pas en direcció al centre de Girona fos de cinc minuts.D'altra banda, el pla preveu crear una nova figura: els aparcaments regulats de llarga durada, que tindrien una tarifa baixa i on la gent podria aparcar un mínim d'un dia i màxim d'una setmana. Aquests aparcaments se situarien a Pedret (468 places), al Güell-Devesa (222 places) i al carrer Emili Grahit, just davant de la Guàrdia Civil (150 places).A més, el consistori vol tornar a lliure -és a dir, gratuït- l'aparcament del carrer Muralla a tocar de Torre Gironella, que té 120 places i que es troba cedit a la Universitat fins el 2015. Alguns membres de la taula van advertir l'equip de govern que això podria comportar un gran tràfic de vehicles que vulguin aparcar a la zona, però el regidor de Mobilitat, Joan Alcalà, va indicar que aquesta no és la intenció, sinó que es buscarà un sistema perquè els veritables beneficiaris siguin els veïns. Finalment, també caldrà veure què passa amb l'aparcament previst per Adif al centre de Girona, davant l'estació de trens, que inicialment havia de tenir mil places. L'alcalde, Carles Puigdemont, va explicar que aquest projecte anirà lligat al de l'estació d'autobusos i va advertir que caldrà veure què acaba traient finalment Adif a licitació.Més estacions de GirocletaPel que fa a la Girocleta, el pla preveu crear noves estacions de forma gradual a la Rambla Ramon Berenguer II, zona del carrer Narcís Blanch, carrer la Salle amb Joan Maragall, la Rodona, Pont Major i Sant Ponç.
Diari de Girona